Řešitel
Prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D., Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze
Zadavatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu
CZ.1.07/1.1.00/53.0017
Doba řešení
09/2014–07/2015
Anotace
Hlavním cílem projektu je otestovat a ověřit možnosti zavedení celonárodního systému školské prevence rizikového chování (včetně prevence užívání návykových látek, šikany atd.) pro děti základních škol.
Jednotlivé komponenty projektu reprezentují tři hlavní pilíře celého systému:
(A) ucelený model posuzování a hodnocení kvalifikací pro preventivní práci s dětmi v rámci školní prevence rizikového chování,
(B) jednotný systém hodnocení a řízení kvality, zahrnující standardy kvality pro pracovníky, pro dílčí programy a intervence a pro jejich poskytovatele (včetně požadavků zahrnujících bezpečnost dětí, rodičů i pracovníků), a jednotný systém kontroly a hodnocení výkonosti,
(C) model kurikula preventivních aktivit pro základní školu od první do deváté třídy pro všechny typy rizikového chování s modulárním řešením kombinování preventivní práce podle věku, tematické oblasti rizikového chování a náročnosti cílové skupiny (tato komponenta zahrnuje též databanku příkladů dobré praxe).
Publikace a výstupy projektu
Časopis Adiktologie č. 1/2015 - sedm odborných článků vytvořených v rámci projektu včetně anglického překladu, https://www.addictology.cz/journal-archive/2015-2/1-2015/:
Miovský, M. (2015). Čas reflexe a zastavení. Editorial. Adiktologie, 15(1), 4–7.
Maierová, E., Charvát, M., Miovský, M., Šťastná, L. (2015). Preventure: Adaptation and Pilot Implementation of a Targeted Brief Intervention in the Czech Setting – Process Evaluation Study [Evaluace procesu české adaptace programu cílené krátké intervence PreVenture a jeho pilotní implementace pro žáky základních škol]. Adiktologie, 15(1), 12–32.
Orosová, O. (2015). Mediačná analýza v prevencii užívania návykových látok. Adiktologie, 15(1), 34–47.
Gabrhelík, R. (2015). School-based Prevention Reporting System [Systém výkaznictví aktivit školské prevence]. Adiktologie, 15(1), 48–60.
Miovský, M. (2015). The Development of the National System of School-based Prevention of Risk Behaviour in the Czech Republic: Reflections on the outcomes of a 15-year process [Vývoj národního systému školské prevence rizikového chování v České republice: reflexe výsledků 15letého procesu tvorby]. Adiktologie, 15(1), 62–87.
Miovský, M., Gabrhelík, R. (2015). Structure of an Implementation Plan for the National System of School-based Prevention of Risk Behaviour in the Czech Republic for 2015–2025: Harmonisation of the Approaches Adopted by the Ministries of Health and Education [Struktura návrhu implementačního plánu národního systému školské prevence rizikového chování v České republice pro období 2015–2025: Harmonizace přístupu resortu zdravotnictví a školství].
Adiktologie, 15(1), 88–105.
Závěrečná konference projektu VYNSPI II a ukončení realizace systémového projektu řešícího koncepční nastavení a zvýšení kvality precvence rizikového chování dětí a mládeže v České republice. Zpráva. Adiktologie, 15(1), 106–108.
Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P., Barták, M., Bártík, P. et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
Miovský, M., Adámková, T., Barták, M., Čablová, L., Čech, T., Doležalová,P. et al. (2015). Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
Miovský, M., Aujezká, A., Burešová, I., Čablová, L., Červenková, E., Jírová Exnerová, M. et al. (2015). Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
Miovský, M., Gabrhelík, R., Charvát, M., Šťastná, L., Jurystová, L. & Pavlas Martanová, V. (2015). Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
Modelový návrh MPP pro jednotlivé typy RCh a jednotlivé třídy. Dotisk
Skácelová, l., Macková, l. (eds.) (2015). Metodika osobního rozvoje. Dotisk
Pacnerová, H. (ed.) (2015). Návrh metodického doporučení pro splnění kvalifikační zkoušky
Gabrhelík, R. (2015). Systém výkaznictví preventivních aktivit pro školy a školská zařízení.
Záznam příspěvků ze závěrečné konference projektu zde