Etické otázky evaluace
V souvislosti s realizací evaluace preventivních aktivit mohou vyvstat určité etické otázky. Dále se text zaměřuje na několik z nich, pro primární prevenci nejzásadnějších.
Postup při evaluaci
Podle WHO (2000) probíhá evaluace obvykle ve dvou hlavních krocích, a to v plánování a ve vlastním provádění evaluace. V následujících řádcích jsou uvedeny jednotlivé části obou fází tak, aby bylo možné se podle nich řídit při přípravě evaluace.
Normativní a formativní evaluace
Evaluaci je možné rozdělovat podle různých hledisek. Jedním z pohledů je rozdělení z hlediska práce s výsledky hodnocení. Takto rozlišujeme formativní, vedoucí ke zlepšení a normativní evaluaci, která může program hodnotit, oceňovat i trestat.
Ekonomická evaluace
Ekonomická evaluace poskytuje zpětnou vazbu o tom, zda preventivní či jiný program představuje efektivní vynaložení zejména finančních, ale i lidských či materiálních zdrojů. Následně je možné program upravit podle výsledků či případně prostředky investovat do jiného.
Evaluace spokojenosti klientů
Nejen u programů primární prevence je užitečné provádět evaluaci spokojenosti cílové skupiny s programem, s lektory, s průběhem lekcí atd. Evaluace dává možnost klientům programu vyjádřit své pocity a evaluátorům či realizátorům programu podstatnou informaci o tom, jak program vnímají ti, pro které byl určen.
Evaluace výsledku
Evaluace výsledku je velmi podstatným typem evaluace. Sděluje nám, zda je preventivní intervence úspěšná ve vykazování výsledků, jichž jsme chtěli dosáhnout. Zároveň je důležitým podnětem pro úpravy programu a rozhodování o jeho dalším směřování.
Evaluace procesu
Dalším typem evaluace při rozdělení z hlediska hodnocených fází programu je evaluace procesu. Evaluace procesu je poměrně náročná, zahrnuje v sobě velký komplex důležitých částí preventivního programu, který je potřeba vyhodnotit. Zároveň však umožňuje i během programu provádět nezbytné úpravy a vyladit program podle představ jeho realizátorů.
Evaluace přípravy
Základem kvalitního primárně preventivního programu je kvalitní příprava všech jeho částí ještě před jeho zavedením do praxe. Již ve fázi příprav je tedy důležité začít s evaluací a následnými případnými úpravami tak, aby do praxe byl program zaveden s již výslednými změnami plynoucími z hodnocení.
Analýza potřeb
Při rozdělení evaluace z hlediska hodnocených fází programu vycházíme ze skutečnosti, že ještě před samotným zahájením implementace programu by měla být provedena analýza potřeb cílové skupiny programu.
Typy evaluace
Existuje mnoho způsobů třídění evaluce do kategorií. Někteří autoři rozlišují typy z hlediska práce s výsledky evaluace, jiní podle aktuálně hodnocených fází, další pak využívají výzkumné rozdělení. V následujícím textu jsou uvedena vybraná dělení.