Citace
Centrum adiktologie Psychiatrická klinika 1. LF UK. Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku V – vybrané aspekty teorie a praxe. (2007). Ed.: Gajdošíková, H.
Klíčová slova
kvalitativní metody - věda o člověku - adiktologie
Abstrakt
Kapitoly této knihy vznikly výběrem příspěvků z Česko – slovenské konference „Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku V“, která proběhla ve dnech 23. – 25. ledna 2006 v Praze. Vybrané příspěvky představují teoretické i praktické aspekty kvalitativního přístupu ve vědách o člověku v české i Slovenské republice.
V knize je zařazeno celkem 21 příspěvků (viz. níže) od 26 autorů. Úvodní slovo zpracoval vedoucí Centra adiktologie Psychiatrické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze, doc. PhDr. Michal Miovský, Ph.D.
1. Tvořivost – potencionální síla pro umění i seberealizaci (Markéta Elichová, Tomáš Kohoutek).
2. Slovo o emóciách alebo obrázek emócií: vyvolávajů rovnaké odpovede? (Tatiana Havrilová).
3. Je změna estetického vnímání a prožívání, která je výsledkem praxe kultivovaného soustředění a klidu (samathá), zachytitelná testem estetického úsudku? (Roman Hytych, Zdeněk Trávníček).
4. Projekt „Živé vzpomínky“: životní příběhy evropských seniorů ve vzpomínkových krabicích (Hana Janečková).
5. Test motivačnej orientácie – kvalitatívny a kvantitatívny prístup (Ján Juhás).
6. Nápomocné faktory zmien vo vzťahu k drogám u závislých po dlhodobej resocializácii (Ján Klimas, Peter Halama).
7. Od analýzy pohádek k interpretaci výsledků výzkumu pohádkami (Hana Konečná).
8. Obraz a příběh: Krátká studie konformního řádu (Jan Krása).
9. Čajka Jonathan Livingstone – metafora slobody a sebatranscendenie (Zuzana Makovská).
10. využití dětské kinetické kresby v pedagogické psychologii (Jiří Mareš).
11. Báseň jako výsledek zpracování výzkumu (Aleš Neusar).
12. Porovnanie dvoch výskumných metód při kvalitatívnom prístupe ku skúmaniu kvality života (Natália Sedlák Vendelová).
13. Dialogické jednání – stále otevřená otázka (Eva Slavíková).
14. Dialogické jednání v osobnostně sociální průpravě pedagoga (Stanislav Suda).
15. Vyprávění o mateřství jako heroický epos (Klára Šeďová).
16. Rorschach – mezi vědou a uměním aneb „Hra na desetijamkovém rorschachovském hřišti“ (Jiří Šípek, Tereza Soukupová).
17. Umění vědy (Iva Štětovská, Josef Straka).
18. Príspevok do diskusie o psychických následkách po potrate. Možno ich diagnostikovať? (Peter Tavel).
19. Analýza postojov vzdelaných mužov k týraniu žien v domácnosti (Jana Tokarčíková).
20. Zaujatost diváka jako ukazatel efektivity dialogického jednání (Eva Vyskočilová).
21. Psychóza ve 4.48: poststrukturalistické čtení hry Sarah Kane (Kateřina Zábrodská).