Citace
Martanová, V., Skácelová, L., Slavíková, I., Braun, R., Valentová, K., Heider, D., et al. (2007). Učební texty ke specializačnímu studiu pro školní metodiky prevence. Praha: Centrum adiktologie PK 1. LF UK v Praze.Klíčová slova
kurz - školní metodici prevence - Institu pedagogicko psychologického poradenství - Centrum adiktologie
Abstrakt
Centrum adiktologie v letech 2007 a 2008 realizovalo odborné kurzy pro pracovníky, kteří pracují jako školní metodici prevence. Kurzy byly realizovány společně s Institutem pedagogicko – psychologického poradenství ČR a občanským sdružením Prev – centrum.
Tyto specializační kurzy byly koncipovány multidisciplinárně tak, aby jejich přínos pro profesní rozvoj a možnosti aplikace teoretických znalostí, byl co největší. Tato publikace vznikla jako text doprovázející tyto kurzy, jejímž hlavním cílem bylo poskytnout přehled k danému tématu v tištěné podobě.
Učební podklady zpracovával multidicisplinární tým odborníků, kteří koncipovali a odborně garantovali jednotlivé přednášky – obsah publikace pokrývá hlavní témata, která jsou z hlediska dalšího vzdělávání metodiků prevence relevantní.
Prací editorů bylo shromáždit kompletní podklady, sjednotit stručné črty z jednotlivých přednášek a připravit je pro tento učební text.
Učební text je koncipován do 27 samostatných kapitol, které však na sebe v dané problematice navazují a vzájemně se doplňují.
Učební texty začínají kapitolami o primární prevenci užívání návykových látek – základním vymezením problematiky a terminologie, popisem standardů činnosti školního metodika prevence a etickými aspekty v práci školního metodika prevence. Následují kapitoly, které se zabývají tvorbou primární prevence v podmínkách školy – tvorbou a realizací minimálního preventivního programu, tvorbou MPP – minimálního preventivního programu, dvojí rolí – učitele – školního metodika prevence, rolí učitele ve vedení třídy a diagnostikou školní třídy. Pokračují texty týkající se prevence v kontextu školských poradenských služeb, spolupráce školního metodika prevence s pedagogické – psychologickou poradnou a její náplň práce, dospívání a vztahová síť (vrstevnické party, skupiny a subkultury). Následuje specifická část, která se zabývá rizikovým chování – jeho definicí, rizikovým chováním dětí a mladistvých – etiologie a diagnostika. Jsou zde vysvětleny základy terminologie adiktologie, modely a jednotlivé přístupy, vysvětleny účinky drog, jejich dělení a možné komplikace; sociální významy užívání drog, děti a mladiství v užívání drog, jejich užívání v České republice, a to včetně popisu jejich vzorců užívání, bio – psycho – socio – spirituální model závislosti a systém péče o jejich uživatele. Samostatnými problémy jsou otázky týkající se konopných drog a jejich užívání, intoxikací a možnými riziky. Stručně se zde čtenář seznámí i s problematikou dalších forem rizikového chování – herními automaty, internetem a mobilem; jednotlivými projevy a intervencí a poruchy příjmu potravy. Nejsou zapomenuty témata současné legislativy ve vztahu k návykovým látkám a některá práva a povinnosti Policie České republiky v oblasti užívání návykových látek.
V publikaci je rovněž prezentace střediska výchovné péče Klíčov a jeho profil.