Znalostní testy se však dají výborně použít jako evaluační nástroje. Díky nim zjišťujeme změny a výsledky preventivních či vzdělávacích programů v oblasti znalostí. Nejčastěji je využíváme v rámci:
- analýzy potřeb – na základě výsledků znalostního testu (tj. zjištěných znalostí cílové skupiny o daném tématu) teprve připravujeme preventivní program či vzdělávací akci
- test může stát sám o sobě a sloužit výhradně ke zmapování potřeb cílové skupiny
- nebo může být součástí tzv. modelu pre-post, kdy před zahájením preventivního programu zjistíme znalosti či postoje žáků pomocí testu, který opakovaně použijeme po ukončení programu
- evaluace výsledku – jak je uvedeno výše, jde o opakovanou administraci stejného znalostního testu, který byl použit před zahájením preventivního programu, a to v průběhu programu či až po jeho skončení
- test je možné zadat ihned po skončení programu a poté ke zjištění jeho efektivity znovu v dalších intervalech, např. po 3, 6 i více měsících
- na základě získaných výsledků ze znalostních testů lze zjistit, zda u žáků v důsledku absolvování programu došlo např. ke zvýšení znalostí a informací o daném tématu
Pro evaluaci primárně preventivního programu se dají použít jakékoli již existující testy, které máme k dispozici, nebo je možné si vytvořit vlastní (mohou mít jakoukoli délku, rozsah, možnosti výběru atd. – kritéria testů nejsou nijak omezena).
Znalostní testy by však vždy měly zjišťovat znalosti, které se žáci následně dozvědí v průběhu preventivního programu, aby bylo možné sledovat potenciální zlepšení na základě jeho absolvování.
V primární prevenci se znalostní testy mohou zaměřovat na jednotlivé druhy rizikového chování, např. na:
- návykové látky – ukázka znalostního testu, který byl použit v rámci evaluace programu Unplugged (viz příloha článku)
- HIV/AIDS, pohlavně přenosné choroby (ukázka viz příloha článku) – test je převzat z příručky Sexuální výchova (Fifková et al., 2009), ke stažení na http://www.hovormeotom.cz/
- informovanost žáků o návykových látkách, šikaně, poruchách příjmu potravy a dalších typech rizikového chování
- informovanost žáků o organizacích a kontaktech, kam se mohou obrátit v případě výskytu některého rizikového chování
- znalost rizik spojených s jednotlivými typy rizikového chování
- postoje k danému rizikovému chování, k lidem, kteří se chování rizikově apod.
Literatura
Fifková, H., Hricz, M., Jarkovská, L., Kubrichtová, L., Machuta, J., Neklapilová, V. et al. (2009). Sexuální příručka – vybraná témata. Výchova ke zdraví. Příručka pro učitele. Praha: MŠMT. Ke stažení na http://www.hovormeotom.cz/.
KE STAŽENÍ:
Vznik tohoto článku byl finančně podpořen projektem č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.