Obecně:
Zpětná vazba (feedback) je klíčovým prvkem mezilidské komunikace. Jde o reakci okolí na naše chování, díky níž si můžeme uvědomit, jak nás ostatní lidé vnímají. Naše chování způsobuje určitou reakci lidí kolem nás a ta zpětně ovlivňuje změny v našem dalším jednání (Janečková, 2009). Zpětná vazba však neznamená výhradně kritiku.
V primární prevenci:
1) Zpětná vazba jako informace pro realizátory programu
Zpětná vazba je nástrojem poskytujícím informace realizátorům programu, který:
- dává prostor pro anonymní vyjádření názoru cílové skupiny,
- přináší informace o tom, co děti zajímá/trápí a na co se v programu zaměřit,
- poukazuje na slabé a silné stránky programu,
- přináší možnost poučit se, kde se dá program vylepšit/upravit,
- umožňuje zjistit, co děti nejvíce baví/nebaví a proč a jak děti vnímají lektory programu,
- umožňuje zjistit, jak žáci vnímají změny v poskytovaném programu,
- také co si děti odnášejí z preventivního programu.
Zpětná vazba však může být zaměřena na cokoliv, co realizátory programu zajímá.
Informace mohou realizátoři preventivních programů získávat od samotných žáků, ale také od pedagogů, kteří by s nimi měli být přítomni na programu (viz příloha „Zpětná vazba pro pedagogy“).
Výhody zpětné vazby:
- zjistíme názor cílové skupiny,
- zjistíme aktuální potřeby cílové skupiny – jaká témata by potřebovala probrat,
- jedná se o evaluaci spokojenosti – velmi jednoduchá administrace i vyhodnocení,
- dá se získat slovně i písemně (široké možnosti),
- s informacemi od cílové skupiny můžeme program zdokonalovat.
Nevýhody:
- subjektivita zjištěných informací,
- není důkazem o efektivitě programu, neměří výsledek programu, žáci mohou být spokojeni s programy, jejichž kvalita je z hlediska objektivnějších měřítek nízká,
- když se s výsledky nijak nepracuje, děti nemají motivaci je vyplňovat objektivně.
2) Zpětná vazba jako nástroj komunikace mezi žáky
Zpětná vazba se v rámci primárně preventivních programů dá využít také ke vzájemnému sblížení žáků ve třídě, k vyříkání si konfliktních záležitostí apod. Nejen v rámci preventivních technik mohou poskytovat zpětnou vazbu sami sobě. Pak je důležité respektovat některé zásady:
- Ujasnit si, co chci druhému říct.
- Vždy jednat slušně, neurážet druhého – cílem zpětné vazby je poukázat na cesty, které mohou řešit situaci.
- Mluvit o chování druhého, nikdy ne o tom, jaký je („Nelíbí se mi, když se posmíváš ostatním.“).
- Ověřit si, zda druhý rozumí mým připomínkám.
- Pokud přijímám zpětnou vazbu na své chování, snažit se být otevřený/á a ponaučit se.
Zpětná vazba může být ústní i písemná, ta může mít podobu otázek, na něž žáci odpovídají slovně, může spočívat ve výběru nejvhodnějšího smajlíka, který vyjadřuje dojem z programu či lze nechat žáky oznámkovat různé aspekty programu (techniky apod.). Příklady různých typů zpětných vazeb naleznete v příloze tohoto článku.
Kromě verbální sledujeme i neverbální zpětnou vazbu, jelikož i z chování dětí poznáme, jak se jim program líbí, jak je baví, a to v jeho průběhu i při ukončování programu.
Výhody a nevýhody použití různých typů zpětné vazby:
Každý typ zpětné vazby je vhodný pro určitou cílovou skupinu a také záleží na účelu, pro který zpětnou vazbu chceme využít. U každého typu je uveden jednoduchý příklad. Nejedná se o závazné vzory, účelem je inspirace a zdůraznění možnosti upravit si zpětnou vazbu podle toho, co chceme aktuálně zjišťovat.
- písemná slovní - chceme-li získat co nejvíce informací od žáků, vhodná spíše pro starší jedince, můžeme klást otázky či nechat čistý papír pro volné vyjádření
Pro žáky:
Dotazníky by měly být anonymní, pedagogové by na to měli myslet zejména tehdy, znají-li danou třídu dobře a jsou tak schopni identifikovat, kdo je autorem jaké odpovědi. To může zvyšovat obavy žáků a tím snížit relevantnost výsledků.
1) Byl pro Tebe dnešní program přínosný? Co si z něj odnášíš?
2) Co se Ti nejvíce líbilo (silné stránky programu)?
3) Co bys vylepšil/a (slabé stránky programu)?
4) Co by Tě zajímalo příště?
Pro pedagogy:
Příklad pochází z vlastní zkušenosti autorky článku a je vhodný zejména pro lektory z neziskových organizací, aby získali odezvu na svou práci přímo od třídních učitelů, jsou-li přítomni na preventivním programu.
Jméno třídního učitele:
Třída:
Datum:
1) Jak hodnotíte náplň a průběh dnešního programu?
2) Jak se Vám spolupracovalo s lektory?
3) Jaká jsou Vaše doporučení?
- smajlíci – ideální pro menší děti, nicméně téměř nic se k programu nedozvíme
Zakroužkuj obličej, který nejlépe vystihuje Tvé hodnocení dnešního programu:
:) :/ :(
- známkování – neposkytne konkrétní informace, důležité je zamyslet se nad tím, co udělám se zpětnou vazbou, kdy budu ohodnocen/a samými známkami 5, co mi to říká o náplni programu apod.
Oznámkuj dnešní program (1-nejlepší, 5 -nejhorší):
- chování a přístup lektorů 1-2-3-4-5
- náplň programu 1-2-3-4-5
- použité techniky 1-2-3-4-5
- atd.
- ústní zpětná vazba – vhodná spíše v pozdějších fázích programu, kdy už je vytvořená základní důvěra v lektora, riziko obav ze sdělování negativních informací
Je nutné zvážit, co chceme zjistit a od jaké cílové skupiny. Taktéž je důležité předem promyslet, jak budeme s výsledky dále zacházet, k čemu budou využity.
Literatura
Janečková, P. (2009). Zpětná vazba aneb Řekni, jak to vidíš ty. 24_7_2012 staženo z http://www.superkariera.cz/poradna/osobni-rozvoj/zpetna-vazba-aneb-rekni-jak-to-vidis-ty.html
Vznik tohoto článku byl finančně podpořen projektem č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.